Oslo
98653546
oleaavik@gmail.com

Nettverkseffekter, increasing returns og den kritiske massen

Nettverkseffekter, increasing returns og den kritiske massen

Hei leser!

Nettverkseffekter er et fenomen som oppstår når verdien av et produkt eller en tjeneste for en kunde øker jo flere som bruker det. Vi kan bruke internett som eksempel. I starten hadde ikke internett så stor verdi for den vanlige mannen i gata. Sett bort ifra i militære sammenhenger og kanskje i noen forskningsmiljøer var det svært få som brukte internett. Men etter hvert som flere og flere begynte å bruke det, produsere innhold, informasjon og tjenester økte verdien for brukerne betraktelig. Det var flere websider å besøke og flere å kommunisere med. Slik fungerer nettverkseffekter, flere brukere gir større verdi for hver enkelt bruker.

Blant de mest relevante områdene vi ser nettverkseffekter i dag er på sosiale medier. Det er lite sannsynlig at sosiale medier som Facebook, Instagram, YouTube, Twitter og Snapchat hadde blitt så store som de er i dag, hadde det ikke vært for nettverkseffekter. Jo flere som bruker YouTube og poster videoer, jo større fordel er det for meg som kan gå inn å finne akkurat de videoene jeg ønsker. Twitter hadde vært mye mindre interessant om ingen hadde delt sine meninger, likt innlegg, delt lenker og annet innhold. Det samme gjelder Facebook. Tjenestene blir bedre og rikere jo flere som bruker de.

Increasing returns

Den store fordelen med nettverkseffekter, sett bort ifra vekstfordelene, er ”increasing returns”. Increasing returns handler om at det i praksis ikke koster oss noe mer å betjene flere brukere i nettverket. Kostnadene til YouTube øker ikke selv om flere ser på videoer, ei heller vil det by på flere kostnader for Facebook om flere registrerte nye brukere. Dette setter slike virksomheter i en unik posisjon, hvor tradisjonelle produksjonsselskaper ville fått økte kostnader ved å produsere en enhet til, vil ikke de digitale plattformene få samme kostnader ved utvidelse. Selvfølgelig vil det kanskje føre til at de må øke kapasiteten og dermed økte kostnader, men dette er ikke noe sammenlignet med lønnsomheten i å ha mange brukere.

”Kritisk masse”

En avgjørende faktor for at et produkt eller en tjeneste skal kunne dra nytte av nettverkseffekter er begrepet ”kritisk masse”. Dette handler om at man må få nok brukere i starten slik at nettverket kan tilby en verdi for nye brukere og nettverkseffekten kan begynne å virke. Med nok brukere til å ”drive” nettverket vil nye brukere se på det som lønnsomt for seg selv å bli med. Når man har nådd denne kritiske massen av brukere vil ballen rulle videre og ved hjelp av nettverkseffektene vil nettverket bare bli større og større.

Denne faktoren gjør at det er utrolig vanskelig for utfordrere å trenge seg inn på et marked hvor nettverkseffekter står sterkt. Rent teknisk er det ikke noe vanskelig å lage en tjeneste som leverer det samme som Facebook. Eller en app som lar deg dele bilder som Instagram. Det som er vanskelig er å få brukerne til å bytte til din tjeneste, og oppnå denne kritiske massen av brukere. Det er lite sannsynlig at brukerne av Facebook vil bytte til en ny tjeneste, nettopp på grunn av nettverkseffektene som eksisterer på Facebook.

Fenomenet nettverkseffekter har vært helt avgjørende for at digitale tjenester har blitt så store som de er i dag. Det er lite sannsynlig at dette vil endre seg, og vi kommer nok til å se fenomenet i enda større grad i fremtiden. Digitaliseringen stopper ikke opp, så det blir opptil hver enkelt virksomhet å utnytte disse faktorene til sin fordel!

 

2 Responses

  1. Sondre sier:

    Meget interessant og velskreven artikkel.
    Med sammenligning av facebook kan det virke som google’s forsøk på lignende tjeneste ikke overlevde grunnet mislykket forsøk for å oppnå den kritiske massen.

  2. James sier:

    Some really nice and useful information on this web site, also I conceive the style and design holds superb features.

Comments are closed.